De terugplaatsing van de draaibrug bij de Hemsterhuisstraat is niet onopgemerkt gebleven. Niet alleen blijkt het een handige oversteek voor fietsers en voetgangers van en naar Kortenbos en Zeeheldenbuurt. Ook is de brug weer draaibaar gemaakt en dat zorgt straks voor enig spektakel aan de rustige Noordwal en Veenkade. Het betekent straks: zwaaien naar passerende bootjes op weg naar de nieuwe aanlegplaatsen bij Torenstraat en Piet Heinstraat.
Eerdere verzoeken om de brug weer draaibaar te maken werden terzijde geschoven: er was geen aandacht en geld voor vanuit de politiek. Met de actuele aandacht voor de onvoldoende doorstroming door de Haagse grachten ontstond het volgende plan bij de gemeente voor de historische Hemsterhuisbrug: de brughoofden weg halen en de brug omhoog te brengen. Dat zou betekenen dat dit gemeente-monument uit 1885 nooit meer functionerend kon worden gemaakt.
Initiatief sos den haag
Een initiatief van SOS Den Haag bracht verschillende groepen bij elkaar. Zij deden een klemmende oproep aan raad en college deden om de brug weer draaibaar te maken en de doorstroming te verbeteren onder de bestaande landhoofden door.
De rest is geschiedenis: het ingenieursbureau Den Haag werkte een plan uit. Buurman Ben Schotel suggereerde het brugwachtershuisje terug te bouwen om de schakelkasten en bediening onder te brengen: welstand ging akkoord.
Bij de spectaculaire demontage van de brug bleek de gietijzeren ’spin’ die de brug om de spil laat draaien gebroken. Na het nodige zoeken bleek er in Spanje een ijzergieterij te zijn die het enorme onderdeel in gietstaal kon namaken. Met expertise uit Rotterdam werd het brugdek, de lantaarns en hekwerken hersteld. Onderzoek aan de verflagen bracht de heldere kleur groen als oudste verflaag naar voren.
Komende weken wordt de brug afgemonteerd en ingeregeld. Vanaf medio februari is de brug weer open voor fietsers en voetgangers. Een feestelijk oplevering volgt in maart met historische schepen, een drankje en een boekje!